۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۷
کد خبر: 790603

تناقضات کرونایی!

زهرا چیذری
تناقضات کرونایی!

تناقض در اظهار نظر منابع رسمی و چهره‌های سرشناس حوزه پزشکی درباره کرونا موجب سردرگمی مردم برای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی شده است. ماجرا از این قرار است که هرگاه پیک جدیدی از کرونا وارد کشور می‌شود و به اوج خود می‌رسد، مسئولان و چهره‌های بهداشتی بخش مهمی از ماجرا را گردن مردم می‌اندازند و آن‌ها را به رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی محکوم می‌کنند. با عبور موج تازه، اما خود مسئولان هم دیگر برای رعایت همین شیوه‌نامه‌ها توصیه‌ای ندارند. جالب‌تر از همه اینکه امسال با نزدیکی به ایام نوروز، وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت جامعه و ستاد ملی مقابله با کرونا به عنوان متولی مدیریت این بیماری با نزدیک ۱۴۰ هزار فوتی، حتی به مردم توصیه نکردند در خصوص سفرهای نوروزی محتاطانه‌تر عمل کنند و دستورالعملی پرابهام برای سفرهای نوروزی ابلاغ کرده‌اند؛ دستورالعملی که مطابق آن تنها امکان کنترل واکسینه بودن صاحب پلاک خودرو امکانپذیر است. از سوی دیگر برخی مسئولان و چهره‌های سلامت معتقدند امیکرون آخرین موج کروناست و وضعیت جهانی کرونا رو به آرامش است و برخی دیگر از افول موج ششم به عنوان آرامش قبل از طوفان یاد می‌کنند و معتقدند با سفرها و رفت و آمدهای نوروز ممکن است آتش زیر خاکستر کرونا در روزهای پایانی فروردین ۱۴۰۱ دوباره شعله‌ور شود.

طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، برابر مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا افرادی که سه دز واکسن کرونا را تزریق کرده باشند، برای سفر به دیگر شهرها در نوروز هیچ محدودیتی ندارند، حتی اگر شهرها در شرایط قرمز کرونایی باشند.
بر اساس همین مصوبه افرادی‌که سه دز واکسن را تزریق نکرده باشند، با محدودیت تردد مواجه هستند.

ابهامات دستورالعمل سفرهای نوروزی
محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در رابطه با سفرهای نوروزی با خودروی شخصی و چگونگی کنترل واکسیناسیون کامل سرنشینان خودرو می‌گوید: «اگر پلاک خودرو مجاز باشد، کد ملی با صاحب پلاک کنترل می‌شود، در دوربین‌های پلیس راهور هیچ جریمه‌ای هم تعلق نخواهد گرفت.»
به گفته فرهادی در خصوص سفر افراد بدون خودرو کنترل‌های فیزیکی سرنشینان خودرو در مبادی ورودی شهرها در دستور کار پلیس راهور است. وی در واکنش به چگونگی کنترل واکسینه بودن سایر سرنشینان خودرو تصریح می‌کند: «واقعیت این است که بهترین اجراکنندگان که قانون و محدودیت‌ها را اعمال کنند، خود مردم هستند.» در چنین شرایطی است که علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به روند نزولی کرونا در پایتخت نگران است در هفته‌های سوم و چهارم فروردین که مسافران نوروزی از سفر بازمی‌گردند، شرایط متفاوتی را تجربه کنیم. در مقابل حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران معتقد است به احتمال زیاد، امیکرون آخرین جهش کروناست. محمد وجگانی، عضو کمیته علمی کشوری کرونا با اشاره به اینکه روند جهانی کرونا رو به آرامش است، می‌گوید: «هنوز جهش جدیدی از این ویروس گزارش نشده است و ان‌شاءالله اگر با سویه جدیدی مواجه نشویم و امیکرون آخرین جهش باشد، امیدواریم با مدیریت صحیح ایام نوروز، سال آینده را با آرامش آغاز کنیم.»

نگرانی از آثار سفرها و رفت‌وآمدهای نوروزی
علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه از هفته اول اسفند فرآیند نزولی بیماری کرونا آغاز شده است، می‌گوید: «تهران بزرگ‌ترین مبدأ سفرهای نوروزی است و احتمالاً در ایام نوروز با کاهش جمعیت استان و بار مراکز درمانی و بهداشتی مواجه می‌شویم، اما در هفته‌های سوم و چهارم فروردین که مسافران نوروزی از سفر بازمی‌گردند، ممکن است شرایط متفاوتی را تجربه کنیم.»
زالی هم امیدوار است مشکلات و چالش‌های ناشی از کرونا در سال آینده کاهش یابد و می‌افزاید: «آمادگی کامل در ایام نوروز و هفته‌های بعد از تعطیلات بسیار ضروری و مستلزم اجرای پکیج‌ها و برنامه‌های مدیریتی برای مقابله با بیماری است.»

امیدواری برای تبدیل پاندمی به آندمی
حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به احتمال تبدیل امیکرون به آخرین موج کرونا می‌گوید: «امیدوار هستیم اگر تغییرات و جهش‌های دیگری رخ ندهد، به این سمت برویم که از پاندمی کرونا عبور کنیم و به طرف اپیدمی و آندمی برویم که البته نیازمند همکاری مردم است. هر چه مردم دنیا و همچنین مردم ایران همکاری و رعایت کنند، احتمال جهش کمتر خواهد شد. اگر ویروس در حجم زیادی از مردم تکثیر شود، احتمال جهش‌های جدید وجود خواهد داشت، اما اگر تعداد تکثیر ویروس کمتر شود، امید است این بیماری مهار شود.»
به گفته قناعتی، احتمال این زیاد است که امیکرون آخرین جهش کرونا باشد، تعدادی مقالات پشتیبان این صحبت است که امید دارند اگر تغییر غیرمنتظره و جدیدی رخ ندهد، این موج ششم آخرین موج باشد و از این به بعد پیک‌های خیلی کوتاه خواهیم داشت و به مرور محو خواهد شد.

شرایط بحرانی تغییر رفتارها
محمد وجگانی، عضو کمیته علمی کشوری کرونا هم درباره بروز جهش دیگری از کرونا می‌گوید: «بر اساس آخرین اطلاعات بنده هنوز جهش جدیدی از این ویروس گزارش نشده است. روند جهانی هم تقریباً به سوی آرامش است. ان‌شاءالله اگر با سویه جدیدی مواجه نشویم و امیکرون آخرین جهش باشد، امیدواریم با مدیریت صحیح در این ایام، سال آینده را با آرامش آغاز کنیم. همه انتظار داریم سال آینده پاندمی به آندمی تبدیل شود و اگر بتوانیم سرعت گسترش کرونا را مهار کنیم، چه بسا که این اتفاق رخ دهد.»
وی درباره پیش‌بینی شرایط کرونا در کشور پس از ایام نوروز۱۴۰۱ اینگونه توضیح می‌دهد: «به دنبال هر تجمع و هر تغییر رفتار مخاطره‌آمیز، ابتلا به بیماری افزایش خواهد یافت، لذا بهتر است مردم برای حفظ سلامت خودشان این ایام را به درستی مدیریت کنند، یعنی از خود خانواده شروع کنیم. شاید بیماری در این ایام شدت و حدت سال قبل را نداشته باشد، اما در عین حال بی‌دقتی بزرگ‌ترین آفت ابتلای خانواده‌هاست. کرونا هنوز وجود دارد، اما اگر بتوانیم با شرایط ۲۰روز یا یک ماه آتی، تغییرات رفتارها را مدیریت کنیم، شاید بعد از عید بتوانیم بهتر به روند عادی زندگی و آرامش نسبی بازگردیم.»
وجگانی در عین حال تأکید می‌کند: «ما عملاً داریم وارد شرایط بحرانی تغییر رفتارها می‌شویم و برای اینکه سال آینده آرامی داشته باشیم، باید یک ماه پیش‌رو را هنرمندانه مدیریت کنیم. مدیریت شرایط ساده است، اگر افرادی نوبت سوم واکسن را دریافت نکردند، حتماً واکسیناسیون را تکمیل کنند. از طرفی استفاده از ماسک در تجمعات بسیار ضروری است. دستورات بهداشتی هیچ تغییراتی نداشته است و کماکان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از شرکت در میهمانی‌های خانوادگی شلوغ و تجمعات ضروری است.»

منبع: روزنامه جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.